יום שלישי, 30 בדצמבר 2014

עדכוני מפגש 10 - 30/12/2014

שלום להורים ולחברי הנבחרת,

פתחנו הפעם את המפגש סביב שולחן המאפים הביתיים הטעימים שהביאה עופרי. תודה לך, עופרי! הכרנו בהזדמנות זאת את רון מקבוצת ה-FRC של קציר, שהצטרף אלינו הפעם כעוזר מאמן.


חקר
השלמנו את החוב שנותר לנו לסיום נושא החקר מהמפגש האחרון – הילי הציגה את סיכום מחקרה בנושא דישון והדברה.



הילי מציגה את סיכום מחקרה בנושא דישון והדברה


לפעמים מסתדרים טוב יותר דווקא ללא הדפים!




שמנו דגש בסיוע כל חברי הנבחרת על הסבר בעל-פה ולא הקראה מן הדף. אחת מהדרכים להטמעת השיטה היתה פשוט לסובב את הלוח, כך שהילי לא תראה את המיני-פוסטר – ודווקא אז הצגת הנושא היתה במיטבה!

להמשך שיפור התקשורת המילולית האישית והקבוצתית שיחקנו במשחק "תקשר את זה!", שהושאל מפעילות ה-FLL שמתקיימת השנה.
הילדים התחלקו לשתי קבוצות שישבו גב לגב, בלי לראות את הקבוצה השניה, שקיבלו סט זהה של מספר חלקי לגו. קבוצתם של נועם, עופרי והילי בנתה מודל מהחלקים שלה, ותפקידם היה להעביר בדיבור בלבד את הוראות הבניה לקבוצתם של מיכל, אביב ויהונתן – בשתי דקות בלבד.

"תקשר את זה!"
לאחר שתי דקות שמחנו כולנו לראות כי המודלים של שתי הקבוצות היו זהים כמעט לחלוטין!
רואים שיש שיפור הדרגתי ביכולת הקבוצה לתקשר ולעבוד יחד. זאת אחת ממטרות התוכנית ואני שמח על כך שהילדים מתקדמים בכוון זה.


"תקשר את זה!" - התוצרים דומים
מודל
אנו מתחילים היום את פרק בניית המודל בעונת הפעילות.
בשלב ראשון הילדים בחנו את תהליך התכן, בו עובדים, למשל, מהנדסים באלאופ, ובעצם כל מי שעוסק ביצירתיות הנדסית. התכן חולק לשלבים, ובדיון קבוצתי הילדים בחנו אותם ומיקמו אותם לפי הסדר הנכון:
  1. שאל: מה אנו בונים? מהם החוקים?
  2. דמיין: העלאת רעיונות למודל בשיטת סיעור מוחות ובחירת הרעיון הטוב ביותר.
  3. תכנן: שרטוט תוכנית הדגם.
  4. בנה: לפי התוכנית.
  5. שפר: ביצוע ניסויים והרצות, סבבי שיפורים לפי השלבים הקודמים.




לומדים על תכן הנדסי

דיון הקבוצה על הסדר הנכון של התכן ההנדסי

לאחר הבנת הדרך, שבה נגיע למימוש האתגר של בניית המודל שלנו, עברנו לביצוע השלב הראשון – "שאל". הילדים חידדו לעצמם את הנושא, שממנו ילקח הרעיון למודל – חקר הצמחייה בגינה, שְׁעֳרְכוּ. עברנו על חוקים ליגת ה-Jr.FLL לבניית הדגם:

  • הדגם ייבנה מאפס, ומדמיון הילדים בלבד, כלומר לא מחלקים מורכבים ולא בעזרת שימוש בהוראות מוכנות.
  • בסיס הדגם יהיה בגודל 38 ס"מ X 38 ס"מ.
    הראתי לילדים גליון נייר בגודל זה, להמחשה. בשבוע הבא תבקר אותנו מורן מ-
    FIRST ותמסור לנו את הבסיס, עליו נבנה את המודל שלנו.
  • הדגם ייבנה מחלקי לגו בלבד. אפשר להשתמש בלגו מכל סוג, כולל דמויות וחלקים נעים. אין להשתמש באף אלמנט אחר.
  • הדגם יכלול לפחות חלק אחד נע.
  • הדגם יכלול לפחות מכונה פשוטה אחת – גלגלים וצירים, גלגלי שיניים, גלגלת, רמפה, מנוף, בורג, טריז.
    חלק מהמכונות הפשוטות היכרנו כבר במודלים שבנינו במסגרת הפעילות עד כה. ננסה להכיר מכונות פשוטות נוספות בהמשך.
  • אין לקשט או לצבוע את חלקי הלגו, אין להוסיף חומרים ואלמנטים אומנותיים שאינם לגו.
עם הבנת גבולות הגזרה של הנושא והחוקים, עברנו לשלב השני, "דמיין", לבחירת נושא המודל. חברי הקבוצה כבר מומחים גדולים בקיום סיעור מוחות פורה, יעיל ומכבד!
אלופים בסיעור מוחות!
בזמן קצר הועלו מספר רעיונות יצירתיים. הילדים לא פסלו אף רעיון (כפי שצריך בשלב זה) מלבד רעיונות שחרגו מהנושא (גם זה כפי שצריך לאחר שהם הגדירו את החוקים). בשלב השני נפסלו רעיונות שלא זכו לתמיכה מובהקת, ומבין הרעיונות שזכו לתמיכה נערכה הצבעה.


נושא המודל הנבחר: גינה, צמח טורף וממטרה.

תוצרי עבודה במפגש:
במרכז - סדר התכן ההנדסי. סיימנו כבר את "שאל" ו-"דמיין".
משמאל ומימין - חוקי המודל והגודל של בסיס הדגם
מימין על הלוח - תוצרי סיעור המוחות
כל הכבוד לילדים על התהליך ועל התוצאה! בניית המודל שהילדים זה עתה בחרו תמשיך ללוות אותנו במפגשים הבאים.
לקראת השלב השלישי, "תכנן", קיבל כל חבר נבחרת דף לשרטוט בבית של הרעיונות שלו למבנה המודל. אפשר לשרטט את כל המודל, רק אלמנט אחד או מספר אלמנטים, את החלק הנע, את המכונה הפשוטה או אף מספר חלקים בהם רוצים להשתמש.
יש להביא למפגש הבא את השרטוטים שהילדים יכינו בבית.




בנייה
בעזרת רון סיימו הילדים את בניית התנין, שהחלה במפגש הקודם.

רון בודק את חוזק התנין (ומפרק אותו...)
מתוך התבוננות בדגם התנין ניסינו להבין מהו מודל העברת הכוח והתנועה – מהמנוע לציר, מהציר לגלגלי השיניים, מהם לגלגלת ולרצועה וכולי.



ניתוח מיכני של דגם התנין מתוך התבוננות, לפני הפעלתו
תכנתנו תוכנית להפעלת התנין ע"י לחיצה על מקש. לפני הפעלתה עברו הילדים על קוד התוכנה וניסו לקבוע כיצד תפעל.



תכנות דגם התנין


ניתוח פעולת התוכנה, לפני הרצתה





הפעלת התנין הוכיחה כי ניתחנו נכון גם את התוכנה וגם את המנגנון של התנין!


בסיום המפגש הרחבנו את התוכנה, כך שתפעל בלופ אינסופי, והגורם לסגירת לוע התנין לא יהיה לחיצה על מקש אלא זיהוי תנועה בחיישן התנועה, שמיקמנו בין מלתעות התנין...
כולנו נהנינו לקרב אצבע או דמות לגו אל לוע התנין, ולראות כיצד חיישן התנועה מזהה אותה וגורם לסגירת הלוע עליה תוך השמעת קולות כרסום רמים!


כולם נהנים להאכיל את התנין בלגו ובאצבעות!





במפגש הפעם הספקנו הרבה מאוד, כפי שאפשר לראות. חברי הקבוצה לומדים בהדרגה לעבוד יחד. זהו תהליך שמתקדם עקב בצד אגודל, אבל בכוון נכון. זהו אחד מהעקרונות שבבסיס פעילויות הרובוטיקה של TSRIF.

בשבוע הבא יתקיים מפגש מיוחד של תרגול יכולות הבנייה לקראת בניית המודל. רק נבנה בלגו!




SHOWCASE (חלון הראווה)
קיבלנו את מדבקת ה-"מוכן לתצוגה" ("On Display") מקבוצה מ-סֶנְט לוּאִיס שבמִיזוּרִי, ארצות הברית. זאת העיר שבה מתקיימת מידי שנה אליפות FIRST העולמית.


http://jrfllshowcase.usfirst.org/teams/3148
יש לנו כבר 6 מדבקות! נותרו עוד 4!

הודעות
אנו קרבים לעונת התחרויות והפסטיבלים של FIRST, שמתקיימת כמידי שנה מסוף ינואר עד אמצע מרץ. בתקופה זאת מתקיימות פעילויות שיא רבות - הכנות לפסטיבל, מפגשי שיא מיוחדים, הפסטיבל עצמו וביקור בתחרויות FIRST נוספות. הקדימו ושריינו את המועדים!
  • ביקור בקבוצת FLL וקבוצת FRC - ייקבע בהמשך, כנראה לאחד מימי ד' או ה' אחה"צ במהלך ינואר. התאריך המוביל כרגע הוא 22/1.
  • מפגש משולב הורים-ילדים - ייקבע בהמשך, סביב סוף ינואר - תחילת פברואר.
  • שינוי מועד פעילות חד-פעמי - ביום ג' ב-3/2/2015 מתקיימת הצגה לכבוד יום המשפחה אחה"צ. לפיכך באותו שבוע בלבד הפעילות תתקיים ביום שני, ה-2/2/2015, בשעה הרגילה (17:00-19:00). כיוון שזה כמעט המפגש האחרון לפני הפסטיבל אבקש שמי שזה מתנגש לו עם חוג אחר יוותר על החוג האחר באופן חד-פעמי. נא לאשר כבר עתה במייל חוזר שהילדים אכן יגיעו לפעילות ב-2/2/2015 (דורש גם ממני היערכות נוספת).
  • ביקור בתחרות FLL - בתחילת פברואר מתקיימות תחרויות ה-FLL האזוריות (כיתות ד'-ט'). זהו אירוע חגיגי ומרשים, ולמעשה זה קְדימוֹן למה שמצפה למי שימשיך בפעילות FIRST בשנים הבאות.
    כיוון שאני אשפוט בתחרות לא אוכל ללוות את הילדים. אשתדל להתלוות אליהם לסיור בתחרות. לפיכך נדרשים שני הורים מתנדבים שיקחו את הקבוצה לביקור בן כשעתיים בתחרות מייד לאחר סיום ביה"ס, באחד משני התאריכים הבאים:
    יום א', 
    1/2/2015 תחרות איזורית רחובות
    יום ה', 5/2/2015, תחרות איזורית נס ציונה

    מ
    ועד סופי יעודכן בהמשך, בהתאם לזמינות ההורים המתנדבים.
    בכל מקרה ממליץ לכולם להגיע לביקור בתחרות!
  • ביקור בתחרות הרובוטיקה הארצית - האירוע השנתי המרכזי של FIRST מתקיים מדי שנה בהיכל נוקיה ביד-אליהו. זאת חגיגה אמיתית ומרגשת של מדע וטכנולוגיה, רובוטיקה וילדים, במסגרתה מתקיימת תחרות ה-FRC (הרובוטים הגדולים של תלמידי התיכון) וגמר תחרויות ה-FLL, אליו עולים הזוכים בתחרויות ה-FLL האיזוריות.
    כיוון שאני אשפוט בתחרות לא אוכל ללוות את הילדים. אשתדל להתלוות אליהם לסיור בתחרות. לפיכך נדרשים שני הורים מתנדבים שיקחו את הקבוצה לביקור בן כשעתיים בתחרות מייד לאחר סיום ביה"ס, באחד משני התאריכים הבאים:
    יום ד', 
    11/3/2015 (מקצי מוקדמות)
    יום ה', 12/3/2015 (מקצי מוקדמות ומקצי הגמר)

    בכל מקרה ממליץ לכולם להגיע לביקור בתחרות!
  • עדכון סבב החטיף - היו מספר חופשות ואירועים המיוחדים, לכן אני מעדכן את תאריכי סבב החטיף. נא לעדכן את המועד שעליו אתם אחראים.


סבב חטיףתאריך
מיכל18/11/2014
הילי25/11/2014
יהונתן9/12/2014
עופרי30/12/2014
אביב6/1/2015
נועם13/1/2015
הילי20/1/2015
מיכל27/1/2015
יהונתן2/2/2015
עופרי10/2/2015
אביבגיבוי
נועםגיבוי



שוב תודה לרון שסייע רבות במפגש.

עד כאן להפעם,
אופיר גלזר
מאמן הנבחרת

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה